Interactief debat ‘Omgevingsvergunning’ 2025

Details

Datum:
30/06/2025
Start:
16:00
Einde:
Locatie:

Het event vindt plaats in het Vlaams Parlement; IJzerenkruisstraat 99, 1000 Brussel.

Inschrijven

Inschrijvingen zijn beperkt tot 50 deelnemers!

Belangrijk: omwille van organisatorische redenen, gelieve in te schrijven uiterlijk op 20 juni 2025

Inschrijvingsvoorwaarden: €175 voor interactief debat én ‘walking dinner’

Inschrijven via onderstaande knop

Overschrijven op het rekeningnummer BE02 3200 1736 0040 met vermelding ‘interactief debat Vlamex; Vlaams Parlement; 30 juni 2025’

Uw plaats wordt gereserveerd na ontvangst van betaling

Opgelet: veiligheidsvoorschriften voor toegang Vlaams Parlement, zie website Vlaams Parlement (bezit van ID-kaart is verplicht!)

Graag een factuur ontvangen? Vermeld dit bij uw inschrijving samen met de nodige informatie.

VLAMEX community vzw

VLAMEX community vzw is een community van milieudeskundigen die interactief meedenken aan een milieu- en energiebeleid in de ruime zin van het woord.

 

30 juni 2025 – Rechtszekerheid en klantgerichtheid bij vergunningverlening – Interactief debat Vlaams Parlement  – aanvangsuur 16:00

 
Vlamex Community nodigt u graag uit om het interactief debat bij te wonen over ‘rechtszekerheid en klantgerichtheid’ bij de vergunningverlenende overheid in eerste aanleg.
 
Vergunningverlening is doorheen de jaren geëvolueerd tot een complex samenspel van veel actoren in het veld. Denk aan architecten, studiebureaus, juristen, enz. De investering die een aanvrager vandaag moet doen om een project te kunnen voorleggen aan een administratie, zijn beduidend groter dan in het (nog niet zo verre) verleden. In de jaren ’90 van vorige eeuw werd een vergunning nog afgeleverd op een vel papier, waar dat vandaag ettelijke (vaak tientallen) bladzijden zijn.
 
Daar staat tegenover dat de hoge investeringen in studies nodig voor de inschatting van een project, niet altijd tot de gewenste zekerheid leiden en dat er ook effectief een vergunning kan worden afgeleverd.
 
Daar komt ook bij dat een soort ‘voortoets’ van een project, zij het dan op omgevingsvergunningsvlak, niet in elke gemeente warm wordt onthaald of kan worden onthaald, bv. bij gebrek aan mankracht. Een project dat volledig gunstig wordt voorbesproken, kan alsnog gekelderd worden en vice versa. Het vraagt een samenspel van administratie en vergunningverlenende overheid, en dit is verschillend van gemeente tot gemeente. Vandaag is er mondelinge eerstelijnshulp aan de respectieve loketten, zijn er voorbesprekingen die de facto (moeten) plaatsvinden maar die niet wettelijk geregeld zijn, zijn er in bepaalde gevallen projectvergaderingen die kunnen worden georganiseerd. Er worden princiepsbeslissingen genomen, waarvan de uitgangspunten nadien kunnen aangepast worden etc. Maar dit zijn lokale praktijken, en in elke gemeente is het anders geregeld. Er is geen rechtszekerheid voor de aanvrager, en in sommige gevallen is er zelfs willekeur.
 
Daarnaast zijn er ook administraties die geen adviezen wensen te geven of kunnen geven, en waar een aanvrager in het duister blijft tasten tot aan het moment van de eigenlijke beslissing door de vergunningverlenende overheid. Naast vele kosten, levert dat ook de nodige frustraties op bij gebrek aan een gedegen voortraject of een tegenstrijdige uitkomst daarmee.
 
In dit debat durven we de vraag op tafel leggen: hoe toegankelijk en klantvriendelijk is de vergunningverlener in eerste aanleg? Hoe bereidwillig is de administratie of de vergunningverlener om een vooroverleg te organiseren en wat met de uitkomst daarvan? Hangen we echt af van lokale ‘goodwill’ en gewoontes om tot een deftig vooradvies te komen, of moet dit toch breder worden ‘geregeld’? En de keerzijde: vervallen we dan niet opnieuw in te veel regelneverij?
 
Zitten we daarnaast met een algemeen mentaliteitsprobleem of ligt het aan complexiteit van het omgevingsrecht? Duidelijke antwoorden blijven vaak uit, tegenstrijdige adviezen volgen soms.
 
Door Europese en Vlaamse initiatieven, door technologische onzekerheid, door de verkokering van de administratie, door een misschien te ver doorgeslagen toepassing van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en tot slot door de juridisering van het omgevingslandschap is het geen sinecure om de aanvragers van vergunningen vandaag nog correct te adviseren.
 
Voer dus voor debat. De bedoeling van dit interactief debat is om ideeën te vergaren, bepaalde waarheden te bekrachtigen of te ontkrachten, maar vooral input te geven aan de omgevingscommissie die momenteel advies dient te verlenen aan de huidige minister van leefmilieu Jo Brouns. De bedoeling van het interactief debat is dan ook in de eerste plaats om een steentje bij te dragen aan een verbeterd en rechtszeker kader door het debat hieromtrent te voeren.
 
Alle actoren in het veld zijn immers gebaat bij een rechtszeker en klantgericht beleid op vlak van vergunningen.
 
Indien u op voorhand van dit debat reeds enkele vragen en/of standpunten wenst door te geven, kan dit steeds aan info@vlamexcommunity.be.

Sponsoring:

Indien gewenst kan u tevens optreden als event sponsor.

Hiervoor kan u contact met ons opnemen via info@vlamexcommunity.be.

De wijze van bekendmaking zal vervolgens individueel besproken worden.